Patyriminis ugdymas
Patyriminis ugdymas
Žymus kinų filosofas Konfucijus yra pasakęs: ką išgirdau – pamiršau, ką pamačiau – atsimenu, ką padariau – supratau. Praktinis patyrimas yra vienas geriausių mokymosi būdų. Paliesti, paragauti, pabandyti, atrasti, sukurti.
Trečiokai noriai renkasi netradicines veiklas, erdves. Jie labai mėgsta tyrinėti, vykdyti apklausas, atlikti bandymus, eksperimentus.
Pasaulio pažinimo pamokų metu per pirmąjį pusmetį mokiniai stebėjo gimnazijos parko augmeniją. Atpažino ir nurodė čia augančius augalus: žoles, krūmus, medžius. Skirstė juos pagal populiarumą Lietuvoje, fiksavo, skaičiavo, sistemino gautus duomenis. Stebėjo, kur kokie augalai auga, grupavo pagal rūšis (spygliuočiai ar lapuočiai), pagal stiebus, aiškinosi augalų prisitaikymą prie gyvenamosios aplinkos sąlygų. Atlikti tyrimai atskleidė, kad patirtys lauke mokinius skatina labiau puoselėti aplinką.
Tyrinėjant gyvąja gamtą abejingų nelieka. Stebėti gyvūnus pradėjome nuo pačių mažiausių, tokių kaip vabzdžiai, vabalai. Pamatę tikrus vabalus mokinukai domėjosi, kur galima ieškoti reikiamos informacijos apie juos. Grupavome naminius ir laukinius gyvūnus. Analizavome gyvūnų prisitaikymą prie gyvenamosios aplinkos sąlygų, grupavome, kurie gyvūnai užmiega žiemos miegu, kurie ne. Daugiausiai emocijų sukėlė temos apie augintinius. Skaičiavome, kiek ir kokių augintinių turi mūsų klasės mokiniai, darėme diagramas, piešėme, fotografavome, dalyvavome ir net laimėjome įvairiuose konkursuose apie gyvūnus.
Įdomu buvo stebėti orus. Trečiokai domėjosi: kada būna bobų vasara? Šis klausimas paskatino stebėti ir fiksuoti orų permainas, mokytis pildyti „Orų kalendorių“. Mokiniai buvo pastabūs ir fiksavo orų permainas. Išmoko atpažinti įvairias kritulių rūšis (lietus, sniegas, kruša, šlapdriba), kitus gamtos reiškinius (vėjas, rūkas, rasa, šerkšnas, plikledis). Kuo daugiau žinių - tuo daugiau klausimų. Vaikai klausė: kodėl lietų keičia šlapdriba, sniegas? Kaip keliauja vanduo? Norint sužinoti atsakymus, mokiniai buvo skatinami pagal pateiktas instrukcijas atlikti bandymus. Pavyko savarankiškai atrasti atsakymus į rūpimus klausimus, padaryti išvadas. Paklausus apie veiklos metu patirtus įspūdžius, daugelis mokinių atsakė, jog įspūdžiai yra puikūs.
Matematikos pamokų metu mokiniai atliko praktinį daiktų matavimą sąvaržėlėmis, pieštukais, sprindžiais, sieksniais, žingsniais, metrais. Grupėse labai kruopščiai vykdė matavimus, kiek mililitrų skysčio yra kiekviename inde. Tyrimų duomenis fiksavo duomenų lapuose, apibendrino, darė išvadas. Masės matavimo vienetų mokėmės sverdami įvairius daiktus. Pasvėrę savo kuprines, apskaičiavome, koks turėtų būti kuprinės svoris, padarėme išvadas kaip išvengti laikysenos sutrikimų.
Pastebėjau, kad mano mokiniai geriausiai mokosi iš savo asmeninės patirties ir savo atradimų. Toks mokymas reikalauja bendrų pastangų, visų įsitraukimo skatina būti aktyvius, laimingus, leidžia gauti žinių per praktiką. Ypač svarbi refleksija.
Patyriminis ugdymas akcentuoja ne žinias, o patirtį. Kuo daugiau patirties, tuo geresni įgūdžiai.
Pradinių klasių mokytoja metodininkė Lina Stasiulevičienė